Επαγγελματικά Τουριστικά Ημερόπλοια – Νομικό Πλαίσιο

Επαγγελματικά Τουριστικά Ημερόπλοια, σύμφωνα με το Ν. 4926/2022,  ορίζονται τα επαγγελματικά μικρά σκάφη μεταφοράς επιβατών, ή τα πλοία αναψυχής ή τα επιβατηγά τουριστικά πλοία το οποία εκτελούν περιηγητικούς πλόες, περιορισμένης χρονικής διάρκειας, με σκοπό τη θαλάσσια περιήγηση ή τη λήψη θαλασσίου λουτρού.

Εξάλλου, «πλοίο αναψυχής» είναι το σκάφος ολικού μήκους άνω των 7 μέτρων, ιστιοφόρο ή μηχανοκίνητο, με κύρια κατά προορισμό χρήση την εκτέλεση ταξιδιών αναψυχής, βάσει της γενικής κατασκευής του.

Για την εκμετάλλευση και τη δραστηριοποίηση επαγγελματικού τουριστικού ημερόπλοιου που φέρει ελληνική σημαία, απαιτούνται:

  • βεβαίωση της αρμόδιας υπηρεσίας της φορολογικής διοίκησης για την έναρξη εργασιών επαγγελματικής εκμετάλλευσης του πλοίου και
  • καταχώριση των στοιχείων του πλοίου στο Μητρώο Πλοίων.
Προϋποθέσεις Δραστηριοποίησης
Γενικές Προϋποθέσεις

Τα Επαγγελματικά Τουριστικά Ημερόπλοια εκτελούν κυκλικούς πλόες μεταξύ λιμένων, όρμων και ακτών της Ελληνικής Επικράτειας, όπου το σημείο έναρξης του πλου ταυτίζεται με το σημείο τερματισμού του και αποτελεί το σημείο αρχικής επιβίβασης και οριστικής αποβίβασης των επιβατών, με δυνατότητα προέκτασης στην αλλοδαπή.

Το θαλάσσιο ταξίδι εκτελείται βάσει προγράμματος, το οποίο έχει εκ των προτέρων καθοριστεί και δημοσιοποιηθεί, και έναντι ενιαίου εισιτηρίου, ατομικού ή ομαδικού.

Εξάλλου, επιτρέπεται να ορίζεται ως σημείο έναρξης και τερματισμού ταξιδιού όρμος ή ακτή, και να πραγματοποιείται η αρχική επιβίβαση και η οριστική αποβίβαση των επιβατών από πλοίο που βρίσκεται αγκυροβολημένο σε λιμένα ή όρμο, υπό την προϋπόθεση έγκρισης από την αρμόδια Λιμενική Αρχή.

Τέλος, ο πλοιοκτήτης ή ο εφοπλιστής, πριν την έναρξη της περιόδου δραστηριοποίησης, υποβάλλει δήλωση στις Λιμενικές Αρχές, στην αρμοδιότητα των οποίων υπάγονται τα σημεία έναρξης και τερματισμού και των ενδιάμεσων προσεγγίσεων, εφόσον υπάρχουν, με την οποία γνωστοποιεί, αναλυτικά, τη χρονική περίοδο δραστηριοποίησης του πλοίου και το πρόγραμμα των θαλάσσιων ταξιδιών. Όμοια δήλωση απαιτείται για οποιαδήποτε τροποποίηση, πριν από την έναρξη του ημερήσιου θαλάσσιου ταξιδιού.

Ειδικές Προϋποθέσεις

Τα επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια ελλιμενίζονται, αγκυροβολούν ή παραβάλλουν για αναμονή, επιβίβαση και αποβίβαση των επιβατών, σε θέσεις ή σημεία που υποδεικνύονται από τον φορέα διοίκησης και εκμετάλλευσης του λιμένα ή της λιμενικής εγκατάστασης ή από τον προϊστάμενο της οικείας Λιμενικής Αρχής, κατά περίπτωση. Σε περίπτωση ανεπάρκειας των χώρων και λειτουργικής αδυναμίας εξυπηρέτησης των επαγγελματικών τουριστικών ημερόπλοιων, ο αρμόδιος φορέας καθορίζει τα αναγκαία μέτρα για την αγκυροβολία ή παραβολή ή θέση αναμονής, την επιβίβαση και την αποβίβαση.

Ειδικότερα, προκειμένου για όρμους και ακτές, ο προϊστάμενος της αρμόδιας Λιμενικής Αρχής δύναται, με αιτιολογημένη απόφασή του για λόγους ασφάλειας ναυσιπλοΐας ή αδυναμίας λειτουργικής εξυπηρέτησης, να ορίσει ανώτατο αριθμό επαγγελματικών τουριστικών ημερόπλοιων που δραστηριοποιούνται ημερησίως στην περιοχή.

Εξάλλου, επιτρέπεται, μετά από έγκριση της αρμόδιας Λιμενικής Αρχής, η προσέγγιση επαγγελματικών τουριστικών ημερόπλοιων σε λουτρικές εγκαταστάσεις, εφόσον υπάρχει ειδική, προς τον σκοπό αυτό, θέση, προσδιορισμένη με σημαντήρες.

Τέλος, τα επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια δύνανται να δραστηριοποιούνται ως επαγγελματικά πλοία αναψυχής, ακόμα και στα πλαίσια ΝΕΠΑ, τηρουμένων, αναλογικά, των όρων και των προϋποθέσεων που απαιτούνται για την εκμετάλλευση και τη δραστηριοποίησή τους, εφόσον για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα δεν εκτελούν, ταυτόχρονα, περιηγητικούς πλόες έναντι εισιτηρίου, ως επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια.

Θαλάσσια Ταξίδια
24ωρα Ημερήσια Θαλάσσια Ταξίδια

Το ημερήσιο θαλάσσιο ταξίδι εκτελείται εντός χρονικού διαστήματος 24 ωρών.

Στην περίπτωση όπου ημερήσιο θαλάσσιο ταξίδι περιλαμβάνει, ως ενδιάμεσο προορισμό, τουλάχιστον έναν ελληνικό λιμένα, ισχύουν τα εξής:

  • επιτρέπεται η αποβίβαση και παραμονή επιβατών στην ξηρά, υπό την προϋπόθεση επανεπιβίβασής τους στο πλοίο προ του απόπλου του για τη συνέχιση του πλου, και
  • απαγορεύεται η ενδιάμεση επιβίβαση και η οριστική αποβίβαση επιβατών στο πλοίο και από το πλοίο, αντίστοιχα, εκτός αν επιβάλλεται για λόγους ασφάλειας ή απρόβλεπτων συμβάντων.

Τέλος, στην περίπτωση κατά την οποία ημερήσιο θαλάσσιο ταξίδι δεν περιλαμβάνει ως ενδιάμεσο προορισμό ελληνικό λιμένα, παρά μόνο όρμους ή ακτές, επιτρέπεται η αποβίβαση και παραμονή επιβατών στην ξηρά χωρίς υποχρέωση για επανεπιβίβασή τους στο πλοίο κατά τον απόπλου του από το σημείο, υπό την προϋπόθεση επιστροφής του πλοίου στο σημείο, για την παραλαβή τους.

Ταξίδια Άνω Των 24 Ωρών

Επιτρέπεται η εκτέλεση ημερήσιου θαλάσσιου ταξιδιού ή θαλάσσιου ταξιδιού χρονικής διάρκειας άνω των 24 ωρών, που περιλαμβάνει διανυκτέρευση των επιβατών σε κατάλυμα της ξηράς, υπό τις εξής προϋποθέσεις:

  • το ταξίδι εκτελείται στο πλαίσιο ίδιας σύμβασης οργανωμένου ταξιδιού,
  • ο λιμένας ή ο όρμος ή η ακτή οριστικής αποβίβασης των επιβατών είναι ο λιμένας ή ο όρμος ή η ακτή αρχικής επιβίβασης, και
  • το πλοίο παραμένει αγκυροβολημένο ή ελλιμενισμένο, κατά τη διάρκεια της διανυκτέρευσης των επιβατών, σε θέση για την οποία έχει εξασφαλιστεί η σύμφωνη γνώμη της Λιμενικής Αρχής στην περιοχή αρμοδιότητας της οποίας υπάγεται το σημείο παραμονής του πλοίου.

Εξάλλου, εάν το πλοίο δεν διαθέτει χώρους ενδιαίτησης για το πλήρωμα, κατά τη διανυκτέρευση των επιβατών στην ξηρά, στη μεταξύ του πληρώματος και του πλοιοκτήτη καταρτιζόμενη σύμβαση, προβλέπεται η διασφάλιση κατάλληλου καταλύματος για το πλήρωμα από τον πλοιοκτήτη ή τον εφοπλιστή, εκτός αν πρόκειται για τον τόπο κατοικίας του ναυτικού. Ως κατάλληλο κατάλυμα θεωρείται εκείνο που, ως προς τον κλιματισμό, τους κοιτώνες, τις κλίνες και τους χώρους υγιεινής, είναι τουλάχιστον ισοδύναμο με αυτό που καθορίζεται από τη νομοθεσία για την ενδιαίτηση του πληρώματος.

Κατ’ Εξαίρεση Δραστηριοποίηση

Κατ’ εξαίρεση, λόγω έλλειψης ή ανεπάρκειας και ιδιομορφίας των υφιστάμενων συγκοινωνιακών εξυπηρετήσεων και συνθηκών ή για τον σκοπό της εξυπηρέτησης της τουριστικής κίνησης, επιτρέπονται:

  • η ενδιάμεση επιβίβαση επιβατών σε ελληνικό λιμένα ή όρμο ή ακτή στο πλαίσιο εκτέλεσης ημερήσιου θαλάσσιου ταξιδιού, εφόσον η οριστική αποβίβασή τους πραγματοποιηθεί στο σημείο αυτό και υπό την προϋπόθεση της έγκρισης της Λιμενικής Αρχής στην αρμοδιότητα της οποίας υπάγεται ο ενδιάμεσος λιμένας.
  • η αποβίβαση επιβατών σε ενδιάμεσο ελληνικό λιμένα στο πλαίσιο σύμβασης οργανωμένου ταξιδιού, εφόσον η οριστική αποβίβασή τους πραγματοποιηθεί στο σημείο της αρχικής επιβίβασής τους την ίδια ή διαφορετική ημερομηνία και υπό την προϋπόθεση έγκρισης της Λιμενικής Αρχής στην αρμοδιότητα της οποίας υπάγεται το σημείο έναρξης του ταξιδίου.
  • η εκτέλεση θαλάσσιου ταξιδιού από επαγγελματικό τουριστικό ημερόπλοιο στο πλαίσιο συνδυασμένης μεταφοράς επιβατών και με έτερα μέσα μεταφοράς, εφόσον
    • το συνολικό ταξίδι πραγματοποιείται στο πλαίσιο ίδιας σύμβασης οργανωμένου ταξιδιού,
    • η διάρκειά του δεν υπερβαίνει τις σαράντα οκτώ (48) ώρες και υπό την προϋπόθεση της έγκρισης της Λιμενικής Αρχής, στην αρμοδιότητα της οποίας υπάγεται το σημείο έναρξης του θαλάσσιου ταξιδιού.
  • κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου, η εκτέλεση μεταφοράς επιβατών όπου το σημείο έναρξης του πλου και της αρχικής επιβίβασης των επιβατών δεν ταυτίζεται με το σημείο τερματισμού του πλου και της οριστικής αποβίβασης των επιβατών και εφόσον δεν παραβλάπτεται η λειτουργία της δρομολογιακής γραμμής, στην περίπτωση όπου η μονή διαδρομή εξυπηρετείται από δρομολογημένο πλοίο, κατόπιν απόφασης του Υπουργού Ναυτιλίας.
Ασφάλιση Τουριστικών Ημερόπλοιων

Ο πλοιοκτήτης ή ο εφοπλιστής πλοίου αναψυχής ή επαγγελματικού τουριστικού ημερόπλοιου, υποχρεούται να διαθέτει ασφάλιση σε ισχύ, για την κάλυψη των αναφερόμενων κινδύνων και απαιτήσεων που ανακύπτουν κατά την εκτέλεση πλόων, τον ελλιμενισμό και την αγκυροβολία.

Τα πλοία αναψυχής και τα επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια ολικής χωρητικότητας ίσης ή μεγαλύτερης των 300 «Ο.Χ.» (gross tonnage/gt), υπάγονται στο καθεστώς ασφάλισης του Π.Δ. 6/2012.

Το πλαίσιο υποχρεωτικής ασφάλισης επαγγελματικού τουριστικού ημερόπλοιου ολικής χωρητικότητας μικρότερης των 300 gt αφορά, κατ’ ελάχιστον, την κάλυψη της αστικής ευθύνης για σωματικές βλάβες ή θάνατο, υλικές ζημιές και πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης από πρόσκρουση, σύγκρουση, ναυάγιο ή οποιαδήποτε άλλη αιτία συνιστά ναυτικό ατύχημα.

Το Δικηγορικό μας Γραφείο, για περισσότερα από 15 χρόνια εξειδικεύεται στο Εταιρικό και Εμπορικό Δίκαιο. Επικοινωνήστε μαζί μας για σας καθοδηγήσουμε και να σας συμβουλεύσουμε σε κάθε θέμα σχετικά με τα Επαγγελματικά Τουριστικά Ημερόπλοια.

Σφράγιση Τουριστικών Επιχειρήσεων & Ενέργειες Αποσφράγισης

Η σφράγιση τουριστικών επιχειρήσεων και εγκαταστάσεων διενεργείται με απόφαση της οικείας Περιφερειακής Υπηρεσίας Τουρισμού (ΠΥΤ) ή του Υπουργού Τουρισμού, κατά τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας, σε κάθε περίπτωση για την οποία η κείμενη τουριστική νομοθεσία προβλέπει την κύρωση ή το διοικητικό μέτρο της .

Η διαδικασία αυτή εφαρμόζεται επίσης για τις κολυμβητικές δεξαμενές (πισίνες), τα κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος και τους παιδότοπους που λειτουργούν εντός τουριστικών καταλυμάτων ή εντός ειδικής τουριστικής υποδομής.

Η επιβολή της διακοπής λειτουργίας τουριστικού καταλύματος, καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος, κολυμβητικής δεξαμενής (πισίνας), παιδότοπου και τουριστικού γραφείου με τη σφράγισή τους, προβλέπεται ρητά από την τουριστική νομοθεσία και κατά δέσμια αρμοδιότητα, εφόσον διαπιστωθεί ότι δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις της νόμιμης λειτουργίας τους.

Νομοθεσία
Νόμος 4276/2014

Σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 7 του νόμου αυτού σε τουριστικές επιχειρήσεις (πχ Ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, spa κλπ), που λειτουργούν χωρίς το Ειδικό Σήμα Λειτουργίας (Ε.Σ.Λ.) ή τη Βεβαίωση Συνδρομής Νόμιμων Προϋποθέσεων (Β.Σ.Ν.Π.), ή χωρίς να έχουν υποβάλει γνωστοποίηση έναρξης, επιβάλλεται, με απόφαση της αρμόδιας υπηρεσίας τουρισμού, από τα όργανά της και με τη συνδρομή της αστυνομικής αρχής, σωρευτικά με τις διοικητικές κυρώσεις και το διοικητικό μέτρο της σφράγισης, εφόσον προκύπτει άμεσος κίνδυνος για το δημόσιο συμφέρον και παρίσταται έκτακτη ανάγκη αποτροπής του κινδύνου αυτού.

Κοινή Υπουργική Απόφαση 8592/2017

Περαιτέρω, στην ανωτέρω ΚΥΑ καθορίζεται το  πλαίσιο της έναρξης λειτουργίας τουριστικών καταλυμάτων.

Στο άρθρο 8 αυτής ορίζεται ότι εφ’ όσον κατά τον έλεγχο των αρμόδιων αρχών στο τουριστικό κατάλυμα (είτε απλώς Ξενοδοχείο είτε Σύνθετο) διαπιστωθεί ότι ο φορέας δεν τηρεί στο φάκελο της επιχείρησης και τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά, ή έχει παραβιάσει οποιονδήποτε επιμέρους όρο και προϋπόθεση, που προβλέπεται για τη λειτουργία του τουριστικού καταλύματος ή και της κολυμβητικής δεξαμενής, επιβάλλονται οι κυρώσεις της κείμενης νομοθεσίας, οι οποίες περιλαμβάνουν την αναστολή ισχύος του Ειδικού Σήματος Λειτουργίας (ΕΣΛ), η οποία συνεπάγεται τη διακοπή λειτουργίας του τουριστικού καταλύματος με τη σφράγισή του.

Υπ. Απόφαση 13387/2022

Η παραπάνω Υ.Α καθορίζει τις διαδικασίες, το περιεχόμενο και τα δικαιολογητικά για τη γνωστοποίηση λειτουργίας καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος εντός τουριστικών καταλυμάτων και εντός εγκαταστάσεων ειδικής τουριστικής υποδομής.

Ταυτόχρονα, στο άρθρο 10 ορίζει ότι σε περίπτωση παράβασης των υποχρεώσεων που προβλέπονται, δύνανται να επιβάλλεται από την αρμόδια αρχή και το διοικητικό μέτρο της διακοπής λειτουργίας με τη σφράγιση του καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος, εφόσον προκύπτει άμεσος κίνδυνος για το δημόσιο συμφέρον και παρίσταται έκτακτη ανάγκη αποτροπής του κινδύνου αυτού.

Κοινή Υπουργική Απόφαση 43650/2019

Η συγκεκριμένη ΚΥΑ ορίζει τους όρους, τις προϋποθέσεις, τη διαδικασία και τα δικαιολογητικά, για τη χορήγηση και την ανάκληση των αδειών ίδρυσης και λειτουργίας παιδότοπων.

Το άρθρο 12 αυτής προβλέπει ότι στις περιπτώσεις λειτουργίας παιδότοπου, χωρίς την προβλεπόμενη άδεια ίδρυσης και λειτουργίας, επιβάλλεται πρόστιμο 10.000 ευρώ και σφραγίζεται το κατάστημα που λειτουργεί ο παιδότοπος.

Αν ο παιδότοπος λειτουργεί εντός χώρου που ασκείται διαφορετική δραστηριότητα, εκτός από το πρόστιμο, σφραγίζονται μόνο οι παιχνιδοκατασκευές και τα παιχνίδια.

Κοινή Υπουργική Απόφαση 7888/2017

Η παραπάνω ΚΥΑ προβλέπει ορίζει και περιγράφει τη διαδικασία γνωστοποίησης στη Διοίκηση της λειτουργίας των κολυμβητικών δεξαμενών εντός των τουριστικών καταλυμάτων.

Πέραν των προστίμων που προβλέπονται, στο άρθρο 7 ορίζεται επιπλεόν ότι, εφόσον κατά τον έλεγχο των αρμόδιων αρχών σε κολυμβητικές δεξαμενές διαπιστωθεί ότι ο φορέας δεν τηρεί στο φάκελο της επιχείρησης τα προβλεπόμενα στην δικαιολογητικά, ή έχει παραβιάσει οποιοδήποτε επιμέρους όρο και προϋπόθεση που προβλέπεται για τη λειτουργία της κολυμβητικής δεξαμενής, απαγορεύεται η λειτουργία της κολυμβητικής δεξαμενής μέχρι συμμόρφωσης του φορέα.

Εξάλλου, όπου στην κείμενη νομοθεσία προβλέπεται η κύρωση της αφαίρεσης άδειας λειτουργίας κολυμβητικής δεξαμενής, ως τέτοια νοείται η διακοπή λειτουργίας και χρήσης της κολυμβητικής δεξαμενής με τη σφράγισή της.

Υπουργική Απόφαση 7471/2019

Η συγκεκριμένη ΥΑ καθορίζει το συνολικό πλαίσιο και την ακριβή διαδικασία για τη σφράγιση τουριστικών επιχειρήσεων, καθώς και καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος και κολυμβητικών δεξαμενών που βρίσκονται εντός τουριστικών καταλυμάτων.

Η διαδικασία σφράγισης έχει αναλυτικά ως κατωτέρω.

Διαδικασία Σφράγισης
Έναρξη Διαδικασίας

Η Αρμόδια Αρχή μπορεί να εκκινήσει τη διαδικασία ελέγχου είτε αυτεπαγγέλτως είτε, συνηθέστερα, μετά από αναφορά ή καταγγελία ιδιώτη.

Η αναφορά ή καταγγελία κατατίθεται στην οικεία Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού (ΠΥΤ) και αφορά συγκεκριμένη επιχείρηση, παραθέτοντας αναλυτικά στοιχεία, από τα οποία προκύπτουν ενδείξεις για παράβαση της κείμενης τουριστικής νομοθεσίας.

Ενναλακτικά, διαβιβάζεται στην οικεία Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού από την Ελληνική Αστυνομία, Υγειονομικές Υπηρεσίες, Πυροσβεστική, Επιθεωρητές Περιβάλλοντος, Έκθεση Ελέγχου με διαπιστωθείσες παραβάσεις.

Τέλος, μπορεί να κατατεθεί στην οικεία Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού καταγγελία, από ιδιώτες, η οποία αφορά συγκεκριμένη επιχείρηση και παραθέτει αναλυτικά στοιχεία από τα οποία προκύπτουν ενδείξεις για παράβαση της κείμενης τουριστικής νομοθεσίας.

Εντολή & Διενέργεια Ελέγχου

Ο Αρμόδιος Διευθυντής δίνει γραπτή εντολή σε δύο τουλάχιστον υπαλλήλους της οικείας Περιφερειακής Υπηρεσίας Τουρισμού για τη διενέργεια ελέγχου.

Εφόσον κρίνεται απαραίτητο υλοποιείται επιτόπια επιθεώρηση και στη συνέχεια συντάσσεται Έκθεση Ελέγχου. Είναι πιθανό να γίνει και διαδικτυακή έρευνα για να διαπιστωθούν τυχόν παραβάσεις της τουριστικής επιχείρησης.

Κλήση Για Παροχή Εξηγήσεων

Η οικεία Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού, αποστέλλει στην επιχείρηση, συστημένη επιστολή στην οποία αναγράφονται οι διαπιστωθείσες παραβάσεις, καλώντας την σε υποβολή έγγραφων εξηγήσεων και αντιρρήσεων, καθώς και στην αποστολή κάθε αποδεικτικού στοιχείου, για να τεκμηριώσει την απάντησή της, εντός 15 ημερών από την παραλαβή της επιστολής.

Εκτίμηση Εξηγήσεων – Θέση Στο Αρχείο

Εφόσον η υπηρεσία λάβει τις εξηγήσεις της επιχείρησης, ή εφόσον παρέλθει άπρακτη η ανωτέρω προθεσμία, επεξεργάζεται εκ νέου το σύνολο των στοιχείων της υπόθεσης.

Εφόσον δεν προκύψουν αδιαμφησβήτητα στοιχεία παράβασης η υπόθεση αρχειοθετείται. Εάν προκύψουν, ακολουθούνται τα παρακάτω.

Έκδοση Απόφασης Σφράγισης

Εφόσον προκύψουν αδιαμφησβήτητα στοιχεία και, εφόσον σύμφωνα με την κείμενη τουριστική νομοθεσία προβλέπεται η επιβολή σφράγισης, η υπηρεσία συντάσσει και εκδίδει αιτιολογημένη Πράξη Επιβολής Σφράγισης.

Στην Απόφαση για τη σφράγιση τουριστικών επιχειρήσεων προσδιορίζονται οι υπάλληλοι της οικείας Περιφερειακής Υπηρεσίας Τουρισμού που θα είναι μέλη της επιτροπής σφράγισης.

Η Απόφαση κοινοποιείται στο αστυνομικό τμήμα της περιοχής στην οποία εδρεύει η επιχείρηση, το οποίο καλείται να ορίσει εκπρόσωπο στην επιτροπή σφράγισης.

Στην Απόφαση επισημαίνεται μεταξύ άλλων η υποχρέωση της επιχείρησης για την έγκαιρη απομάκρυνση τυχόν πελατών, προσωπικού και ευπαθών προϊόντων καθώς και η ανάγκη έγκαιρης τακτοποίησης τυχόν εκκρεμοτήτων και λήψης όλων των απαιτούμενων μέτρων ασφαλείας και προστασίας του κοινού και των εγκαταστάσεων.

Η Απόφαση για την σφράγιση τουριστικών επιχειρήσεων κοινοποιείται στον εκπρόσωπο της επιχείρησης που αφορά.

Εκτέλεση Σφράγισης

Η εκτέλεση της απόφασης σφράγισης πραγματοποιείται εντός 30 ημερών από την έκδοση της και τουλάχιστον 5 ημέρες μετά την κοινοποίηση στην οικεία Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού του αποδεικτικού ταχυδρομικής παραλαβής ή του αποδεικτικού αστυνομικής επίδοσης ή του πρακτικού θυροκόλλησης της απόφασης σφράγισης.

Η σφράγιση διενεργείται από Επιτροπή αποτελούμενη από 2 υπαλλήλους της οικείας Περιφερειακής Υπηρεσίας Τουρισμού και έναν αστυνομικό υπάλληλο του αστυνομικού τμήματος της περιοχής στην οποία εδρεύει η επιχείρηση.

Η Επιτροπή συντάσσει σχετική έκθεση σφράγισης, η οποία συνυπογράφεται από τα μέλη της επιτροπής και από τον εκπρόσωπο της επιχείρησης ή τον υπεύθυνο λειτουργίας ή εργαζόμενο αυτής, εφόσον το επιθυμεί.

Αντίγραφο της έκθεσης σφράγισης κοινοποιείται στην επιχείρηση και στην οικεία αστυνομική αρχή.

Ανάκληση Σφράγισης – Αποσφράγιση

Η επιχείρηση μπορεί να καταθέσει αίτηση αναστολής και αίτηση ακύρωσης κατά της απόφασης σφράγισης, στο αρμόδιο Δικαστήριο.

Σημειώνεται ότι πρέπει να προσβληθεί εκτελεστή διοικητική πράξη και όχι τυχόν προπαρασκευαστική ενέργεια, αλλιώς η Προσφυγή είναι απαράδεκτη (ΤρΔΠρΑθ 1252/2018).

Σε περίπτωση που παύσουν να συντρέχουν οι λόγοι και οι νόμιμες προϋποθέσεις για την εκτέλεση της απόφασης σφράγισης, ή σε περίπτωση Δικαστικής Απόφασης, η διαδικασία ματαιώνεται και εκδίδεται σχετική απόφαση ανάκλησης της σφράγισης.

Διαδικασία Αποσφράγισης

Η αποσφράγιση τουριστικών επιχειρήσεων ή εγκαταστάσεων που έχουν σφραγιστεί σύμφωνα με τις διατάξεις της Υπουργικής Απόφασης 7471/2019, διενεργείται όταν αποδεδειγμένα παύσουν να συντρέχουν οι λόγοι και οι νόμιμες προϋποθέσεις επιβολής της σφράγισης.

Κατόπιν υποβολής σχετικού αιτήματος της ενδιαφερόμενης επιχείρησης ή αυτεπαγγέλτως, η οικεία Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού εκδίδει απόφαση αποσφράγισης, η οποία κοινοποιείται στην ενδιαφερόμενη επιχείρηση και απευθύνεται στην οικεία αστυνομική αρχή, η οποία προβαίνει στην αποσφράγιση και στη σύνταξη σχετικής έκθεσης αποσφράγισης.

Αντίστοιχη με την παραπάνω διαδικασία ακολουθείται και στην περίπτωση αιτήματος προσωρινής αποσφράγισης από μέρους της ενδιαφερόμενης επιχείρησης, εφόσον συντρέχουν αντικειμενικοί και ουσιαστικοί λόγοι και με την προϋπόθεση της απαγόρευσης ενδεχόμενης λειτουργίας των εγκαταστάσεων κατά το χρονικό διάστημα διαρκείας της αποσφράγισης.

Τέλος, σημειώνεται ότι η παραβίαση της σφράγισης τιμωρείται από τον Ποινικό Κώδικα με φυλάκιση. Στην περίπτωση παραβίασης σφράγισης, η οικεία Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού δεν εκδίδει νέα απόφαση σφράγισης αλλά προβαίνει σε νέα εκτέλεση της αρχικώς εκδοθείσας απόφασης.

Το Δικηγορικό μας Γραφείο, για περισσότερα από 15 χρόνια εξειδικεύεται στο Εταιρικό και Εμπορικό Δίκαιο. Επικοινωνήστε μαζί μας για σας καθοδηγήσουμε και να σας συμβουλεύσουμε σε κάθε θέμα σχετικά με την αφράγιση τουριστικών επιχειρήσεων και τις ενέργειες αποσφράγισης.

Ξενοδοχειακή Σύμβαση: Κράτηση Allotment & Κράτηση Guarantee

Η κράτηση των δωματίων ενός ξενοδοχείου, μπορεί να γίνει, είτε απ’ ευθείας από τους ενδιαφερόμενους μεμονωμένους πελάτες, είτε από ταξιδιωτικούς οργανισμούς ή τουριστικά γραφεία, που τα διαθέτουν στη συνέχεια στους πελάτες τους (τουρίστες).

Στη δεύτερη περίπτωση, που χαρακτηρίζεται ως “χονδρική μίσθωση”, πρόκειται για Ξενοδοχειακή Μίσθωση. Η χονδρική μίσθωση ξενοδοχειακών κλινών (δωματίων) μπορεί να πάρει ανάλογα με το νόμο, την συμφωνία των μερών, αλλά και την συναλλακτική πρακτική, κυρίως, δύο ειδικότερες μορφές (χωρίς να αποκλείεται φυσικά εντός των ορίων της συμβατικής ελευθερίας η επιλογή και άλλων τύπων ή και ο συνδυασμός τους):

  • Τη Βέβαιη Κράτηση (“Guarantee ή Commitment“) και
  • Τη Κράτηση Κατά Μερίδιο (“Allotment“)
Βέβαιη Κράτηση

Η πρώτη μορφή, λεγόμενη και ως βέβαιη ή εγγυημένη κράτηση (κράτηση “Guarantee ή Commitment“), στο πεδίο λειτουργίας της οποίας ο ξενοδόχος αναλαμβάνει την υποχρέωση να παραχωρεί τον συμφωνηθέντα αριθμό κλινών (και να προσφέρει και τις συναφείς ξενοδοχειακές παροχές) για την προκαθορισμένη περίοδο στον αντισυμβαλλόμενό του (ακριβέστερα στους υπ’ αυτού υποδειχθησόμενους τρίτους – πελάτες του), ο οποίος, με την σειρά του, οφείλει το συμφωνηθέν ολικό αντίτιμο μίσθωμα, ανεξάρτητα του εάν έκανε χρήση των μισθωθεισών κλινών, παραχωρώντας την (τη χρήση) στους δικούς του πελάτες.

Στη σύμβαση δηλαδή αυτή τον επιχειρηματικό κίνδυνο να μη καλυφθούν οι συμφωνηθείσες κλίνες φέρει το τουριστικό γραφείο, το οποίο βάσει της συμφωνίας θα καταβάλει το συνολικό αντίτιμο.

Κράτηση Allotment

Η δεύτερη μορφή, λεγόμενη και ως κράτηση κατά μερίδιο (κράτηση “Allotment“), ρυθμίζονταν αρχικά από το άρθρο 11 της με αρ. 503007/29.1.1976 απόφασης του Γενικού Γραμματέα του Ε.Ο.Τ 503007/1976, στην οποία (απόφαση), το άρθρο 8 Ν. 1652/1986 έδωσε ισχύ τυπικού νόμου. Το παραπάνω άρθρο, ωστόσο, καταργήθηκε με το Ν. 4254/2014.

Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό αυτής της συμφωνίας είναι ο συμβατικός προσδιορισμός δύο ακραίων ποσοτικών ορίων μισθωμένων κλινών, ενός ανώτατου και ενός κατώτατου, εντός μιας η περισσότερων χρονικών περιόδων. Ο ξενοδόχος είναι υποχρεωμένος να διατηρεί δεσμευμένο για τον αντισυμβαλλόμενό του το ανώτατο όριο κλινών, υποχρεούμενος σε αντίθετη περίπτωση, σε αποζημίωσή του, ενώ ο μισθωτής των κλινών καταβάλει το μίσθωμα, μόνο για όσες κλίνες χρησιμοποίησε, χωρίς υποχρέωση καταβολής αποζημίωσης για τις μη χρησιμοποιηθείσες κλίνες.

Νομική Φύση Ξενοδοχιακής Σύμβασης

Η Ξενοδοχειακή Σύμβαση είναι μικτή σύμβαση προεχόντως μισθωτικού χαρακτήρα, πέρα από τα στοιχεία μίσθωσης υπηρεσιών, πώλησης, προμήθειας (ΜΠρΑθ 1/2025). Στην ξενοδοχειακή σύμβαση, η μίσθωση του ακινήτου έχει τον προέχοντα, οικονομικά, ρόλο και είναι εκείνη η οποία, κατά την πρόθεση των συμβαλλομένων, θεωρείται η κύρια παροχή.

Οι λοιπές παροχές που ανήκουν σε άλλους συμβατικούς τύπους στην ξενοδοχειακή σύμβαση δεν έχουν ισότιμο με τη μίσθωση του ακινήτου ρόλο, όποιο δε και αν είναι το κόστος τους, δεν έχουν δυνατότητα εκτίμησης, χωρίς, τη μίσθωση του ακινήτου (ΑΠ 1179/2023).

Επομένως, ο πρωτεύων μισθωτικός χαρακτήρας της ξενοδοχειακής σύμβασης, σύμφωνα με τη θεωρία της απορρόφησης, έχει ως συνέπεια την εφαρμογή των άρθρ. 574 επ. ΑΚ και την εκδίκαση των κύριων ή παρεπόμενων διαφορών από την μίσθωση αυτή, κατά την ειδική διαδικασία των περιουσιακών διαφορών των άρθρ. 614 κ.επ. ΚΠολΔ, ενώπιον του Μονομελούς Πρωτοδικείου.

Μίσθωμα – Αντάλλαγμα

Υπόχρεος για την καταβολή του μισθώματος (ανταλλάγματατος της κράτησης) είναι ο συμβαλλόμενος με τον ξενοδόχο ταξιδιωτικός πράκτορας και εφόσον ο τελευταίος ενεργεί ως αντιπρόσωπος άλλου ταξιδιωτικού πράκτορα, ο αντιπροσωπευόμενος, υπέρ και κατά του οποίου επέρχονται τα αποτελέσματα της σύμβασης (ΑΚ 211).

Μπορεί, όμως, κατά την κατάρτιση της ξενοδοχειακής μίσθωσης ο ταξιδιωτικός πράκτορας να συμβάλλεται τόσο ως αντιπρόσωπος άλλου ταξιδιωτικού πράκτορα όσο και για τον εαυτό του, οπότε συμβαλλόμενοι ως μισθωτές (συμμισθωτές) είναι και οι δύο πράκτορες.

Στην περίπτωση αυτή, εφόσον δεν υπάρχει πρόβλεψη ότι κάθε μισθωτής υποχρεούται να καταβάλει ολόκληρο το μίσθωμα (“ενοχή εις ολόκληρον”)”, ούτε προκύπτει η έκταση οφειλής καθενός με βάση τον αριθμό κλινών που αντιστοιχούν στον ίδιο, εφαρμοστέα είναι η διάταξη του άρθρου 480 του ΑΚ, κατά την οποία, αν περισσότεροι οφείλουν διαιρετή παροχή ή αν περισσότεροι έχουν δικαίωμα σε διαιρετή παροχή, σε περίπτωση αμφιβολίας, κάθε οφειλέτης έχει την υποχρέωση να καταβάλει και κάθε δανειστής έχει το δικαίωμα να λάβει ίσο μέρος.

Το Δικηγορικό μας Γραφείο, για περισσότερα από 15 χρόνια εξειδικεύεται στο Εταιρικό και Εμπορικό Δίκαιο. Επικοινωνήστε μαζί μας για σας καθοδηγήσουμε και να σας συμβουλεύσουμε σε κάθε θέμα σχετικά με την Ξενοδοχειακή Σύμβαση, τις κρατήσεις Allotment και Guarantee / Commitment.

Οι Τουριστικές Επιχειρήσεις Στην Ελλάδα – Νομικό Πλαίσιο

Το Νομικό πλαίσιο των τουριστικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα: Τουριστικά καταλύματα, (Ξενοδοχεία, Κατασκηνώσεις / camping και Ενοικιαζόμενα Δωμάτια) Εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής, Τουριστικά γραφεία, Γραφεία ενοικιάσεως αυτοκινήτων, και Ναυλομεσιτικά Γραφεία. Συνεδριακά & Χιονοδρομικά Κέντρα, Εγκαταστάσεις Ιαματικών Πηγών, Κέντρα Θαλασσοθεραπείας & αναζωογόνησης (spa).

Continue reading