Skip to content

Αρθρογραφία

Ο ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ 4399/2016

O αναπτυξιακός νόμος 4399/2016 όπως ισχύει σήμερα, είναι ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο σε εταιρείες και επιχειρήσεις για την προώθηση των επενδυτικών τους σχεδιασμών. Σύμφωνα με το άρθρο 1 του Νόμου, οι σκοποί που καλείται να επιτελέσει είναι :

  1. η προώθηση της ισόρροπης ανάπτυξης µε σεβασµό στους περιβαλλοντικούς πόρους 
  2. η υποστήριξη λιγότερο ευνοηµένων περιοχών της χώρας, 
  3. η αύξηση της απασχόλησης, 
  4. η βελτίωση της συνεργασίας και 
  5. η αύξηση του µέσου µεγέθους των επιχειρήσεων, 
  6. η τεχνολογική αναβάθµιση,
  7.  η διαµόρφωση µιας νέας εξωστρεφούς εθνικής ταυτότητας (branding), 
  8. η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας σε τοµείς υψηλής προστιθέµενης αξίας και έντασης γνώσης, 
  9. η µετακίνηση στην αλυσίδα παραγωγής της αξίας για την παραγωγή πιο σύνθετων προϊόντων, 
  10. η εξοικονόµηση των φυσικών πόρων στην προοπτική µιας κυκλικής οικονοµίας,
  11. η προσφορά καλύτερων υπηρεσιών, 
  12. η προσέλκυση ξένων άµεσων επενδύσεων και εν τέλει 
  13. η εξασφάλιση καλύτερης θέσης της χώρας στο Διεθνή Καταµερισµό Εργασίας.
Η επίτευξη των στόχων αυτών επιδιώκεται µε τις ενισχύσεις που θεσπίζονται στον Αναπτυξιακό Νόμο, µέσω των ειδικών καθεστώτων που προβλέπονται. Αυτές αποσκοπούν:
  1. στην εξωστρέφεια και την καινοτοµικότητα,
  2. στη δηµιουργία νέων θέσεων εργασίας,
  3. στην αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναµικού της χώρας µε έµφαση στην απασχόληση εκπαιδευµένου ανθρώπινου δυναµικού, προκειµένου να αναστραφεί το ρεύµα φυγής νέων επιστηµόνων,
  4. στην προσέλκυση ξένων άµεσων επενδύσεων,
  5. στην υψηλή προστιθέµενη αξία,
  6. στη βελτίωση του τεχνολογικού επιπέδου και της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων,
  7. στην έξυπνη εξειδίκευση,
  8. στην ανάπτυξη δικτύων, συνεργειών, συνεταιριστικών πρωτοβουλιών και εν γένει τη στήριξη της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονοµίας,
  9. στην ενθάρρυνση συγχωνεύσεων,
  10. στοµές και παρεµβάσεις αναπτυξιακού χαρακτήρα για την ενίσχυση της υγιούς και στοχευµένης επιχειρηµατικότητας µε ειδική έµφαση στη µικροµεσαία επιχειρηµατικότητα,
  11. στην επανεκβιοµηχάνιση της χώρας,
  12. στην υποστήριξη περιοχών µε µειωµένη αναπτυξιακή δυναµική και τη µείωση των περιφερειακών ανισοτήτων.

Στα πλαίσια του παραπάνω νόμου, αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη προγράμματα ενισχύσεων επιχειρηματικότητας μικρών & πολύ μικρών επιχειρήσεων, οι οποίες κυρίως αφορούν κυρίως τους κλάδους του τουρισμού, της μεταποίησης και της παροχής υπηρεσιών.

Το ελάχιστο ύψος των επιλέξιμων επενδύσεων κυμαίνεται από 100.000 έως 500.000 Ευρώ, αναλόγως του μεγέθους της επιχείρησης. Το ύψος της χρηματοδότησης μπορεί να φτάσει έως και το 55% της επένδυσης. 

Προβλεπόμενες Διαδικασίες

Τα στάδια για την ένταξη στον αναπτυξιακό νόμο είναι:

Ι. Στάδιο προετοιμασίας & υποβολής φακέλου επενδυτικού σχεδίου για την υπαγωγή στις διατάξεις του.

ΙΙ. Στάδιο αξιολόγησης του υποψήφιου προς επιχορήγηση επενδυτικού σχεδίου από τους αρμόδιους φορείς.

ΙΙΙ. Στάδιο υλοποίησης – ελέγχου και καταβολής της χρηματικής επιχορήγησης του επιλεχθέντος προς επιχορήγηση επενδυτικού σχεδίου.

Επομένως, η διαδικασία την οποία πρέπει να ακολουθήσει ο υποψήφιος επενδυτής είναι η εξής:

Ι. Στάδιο προετοιμασίας & υποβολής φακέλου 

Αρχικά, ο ενδιαφερόμενος εντοπίζει το κατάλληλο πρόγραμμα προκειμένου να υποβάλει το επενδυτικό του σχέδιο προς αξιολόγηση στον αναπτυξιακό νόμο 4399/2016, ώστε να τύχει επιχορήγησης.

Κατόπιν, ερευνά εαν τόσο η επιχείρησή του όσο και το επενδυτικό του σχέδιο, εμπίπτουν, κατ’ αρχήν, στο πεδίο εφαρμογής του Αναπτυξιακού Νόμου.

Εν συνεχεία, εκπονεί τη Μελέτη για την υπαγωγή του Επενδυτικού Σχεδίου στον Ν.4399/2016.

Στο σημείο αυτό πρέπει να σημειωθεί ότι Μελέτη αποτελεί επιστημονικά σύνθετη και ιδιαίτερα απαιτητική εργασία και πρέπει να αντιμετωπίζεται σαν αυτό που πραγματικά είναι: Το σημαντικότερο τμήμα όλης της διαδικασίας.

Ο προσδιορισμός και η παρουσίαση του επενδυτικού σχεδίου, όπως και η σωστή τοποθέτηση και προβολή των στόχων και των χαρακτηριστικών του είναι κρίσιμα.

Τούτο διότι, σε αντιδιαστολή με προηγούμενους Αναπτυξιακούς Νόμους, ο Ν. 4399/2016, προβλέπει διαδικασία αξιολόγησης και συγκριτικής κατάταξης (κατά φθίνουσα σειρά βαθμολογίας) των Επενδυτικών Σχεδίων, τα οποία έχουν υποβληθεί στην συγκεκριμένη περίοδο υποβολής.

Επομένως, θα πρέπει να επιχειρείται η μέγιστη δυνατή βελτιστοποίηση και προβολή των σημαντικότερων κριτηρίων βαθμολόγησης και αξιοποίηση των κινήτρων του Αναπτυξιακού Νόμου, όπως :

– Η δομή του χρηματοδοτικού σχήματος.

– Οι νέες θέσεις απασχόλησης που θα δημιουργήσει.

– Η βιωσιμότητα της επένδυσης (Εσωτερικός βαθμός απόδοσης – IRR, ΔΙΑΤ).

– Η ωριμότητα του σχεδίου.

Ο επενδυτής, λοιπόν, οφείλει στο στάδιο αυτό να προχωρήσει κατά σειρά σε:
  • Καταγραφή των απαιτούμενων στοιχείων για την ανάπτυξη του φακέλου και την υποβολή του επενδυτικού σχεδίου.
  • Συλλογή των απαιτούμενων δικαιολογητικών και στοιχείων τεκμηρίωσης της αίτησης υπαγωγής. 
  • Καθορισμό της στρατηγικής του Επενδυτικού Σχεδίου, έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η μέγιστη δυνατή βαθμολογία και συνολική ενίσχυση.
  • Καθορισμός χρηματοδοτικού σχήματος του Επενδυτικού Σχεδίου.
  • Σύνταξη οικονομοτεχνικής μελέτης, η οποία πρέπει να περιλαμβάνει τα κάτωθι υποχρεωτικά πεδία :
  • Στοιχεία του φορέα της επένδυσης
  • Τεχνική περιγραφή επενδυτικού σχεδίου
  • Στοιχεία υφιστάμενης και προβλεπόμενης απασχόλησης του φορέα της επένδυσης
  • Τεκμηρίωση του κόστους δαπανών του επενδυτικού σχεδίου και πηγές χρηματοδότησης
  • Προβλέψεις βιωσιμότητας, μέσω της κατάρτισης τεκμηριωμένης μελέτης βιωσιμότητας, του επενδυτικού σχεδίου
  • Τεκμηρίωση του κόστους του επενδυτικού σχεδίου και την ορθή κατανομή αυτού στις επιλέξιμες κατηγορίες δαπανών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Αναπτυξιακό Νόμο.
  • Ανάρτηση των δικαιολογητικών υποβολής στο Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων (ΠΣΚΕ).
  • Ολοκλήρωση ηλεκτρονικού φακέλου τεκμηρίωσης.
  • Υποβολή της αίτησης υπαγωγής στο ΠΣΚΕ.

Κάτι που διαφεύγει από πολλούς υποψηφίους προς ένταξη επενδυτές:

Είναι πολύ σημαντικό, πριν την υποβολή, ο επενδυτής να έχει προχωρήσει σε μια προκαταρκτική εκτίμηση της βαθμολογικής κατάταξης του επενδυτικού του σχεδίου. Με τον τρόπο αυτό θα είναι σε θέση να γνωρίζει εαν είναι επιλέξιμος ή εαν οφείλει να προχωρήσει σε βελτιώσεις – τροποποιήσεις αυτού, καθώς και να επικεντρωθεί στα αδύναμα σημεία του σχεδίου του.

ΙΙ/ Στάδιο αξιολόγησης

Μετά την υποβολή του φακέλου, ακολουθεί το κρίσιμο στάδιο της αξιολόγησης του υποψήφιου επενδυτή. Κατά τη διάρκεια του σταδίου αυτού ο επενδυτής πρέπει να παρακολουθεί στενά τη διαδικασία αξιολόγησης, έτσι ώστε να εξασφαλίσει τόσο την έγκριση του Επενδυτικού Σχεδίου, όσο και τον μέγιστο δυνατό προϋπολογισμό.

Αυτό επιτυγχάνεται με τις ακόλουθες ενέργειες:

-Στενή παρακολούθηση της πορείας του επενδυτικού σχεδίου και της διαδικασίας αξιολόγησης της αίτησης υπαγωγής κατά τα στάδια του ελέγχου πληρότητας, του ελέγχου νομιμότητας και της αξιολόγησής του.

-Παράδοση πρόσθετων δικαιολογητικών, ή διευκρινίσεων στην περίπτωση που ζητηθούν από τις αρχές κατά το στάδιο των ελέγχων πληρότητας και νομιμότητας.

-Υποστήριξη της αξιολόγησης του επενδυτικού σχεδίου και αποστολή πρόσθετων στοιχείων που τυχόν ζητηθούν από τους αξιολογητές μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος, εφόσον αυτό απαιτηθεί.

– Υποβολή ενστάσεων είτε κατά το στάδιο του ελέγχου νομιμότητας, είτε κατά το στάδιο της βαθμολογικής κατάταξης, εφόσον είναι αναγκαίο. 

Η διαχείριση του φακέλου υπαγωγής ολοκληρώνεται με την έκδοση της απόφασης υπαγωγής του επενδυτικού σχεδίου. Ταυτόχρονα οριστικοποιείται και το ύψος της επιδότησης και επένδυσης από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

ΙΙΙ. Στάδιο υλοποίησης,

Μετά την επιτυχή έκβαση της επιλεξιμότητας του επενδυτικού σχεδίου εκκινεί η υλοποίησή του. Κρίσιμος χρόνος είναι η δημοσίευση της απόφασης περί υπαγωγής του επενδυτικού σχεδίου στο ΦΕΚ. Ωστόσο ο επενδυτής μπορεί να ξεκινήσει το έργο και με μόνη την έγκριση, χωρίς να περιμένει τη σχετική δημοσίευση. Σε αυτή την περίπτωση ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται να μην εκφύγει ο επενδυτής ως προς την κάλυψη των όρων και προϋποθέσεων που έχουν τεθεί από τον Επενδυτικό Νόμο και την προς δημοσίευση Απόφαση.

Κατά το στάδιο αυτό, η παρακολούθηση της υλοποίησης του επενδυτικού έργου εκ μέρους του επενδυτή απαιτεί τα ακόλουθα:

~Ορθή τήρηση των όρων της εγκριτικής απόφασης από τον επενδυτή και τους προστηθέντες του. Πρόσωπα όπως ο υπεύθυνος έργου, ο αρχιτέκτονας, ο μηχανικός, αλλά και ο οικονομικός διευθυντής κλπ, πρέπει να είναι ενήμερα για την απόφαση και τις δεσμεύσεις που επιβαλλει.

~Υποβολή τεκμηριωμένου αιτήματος τροποποίησης φυσικού και οικονομικού αντικειμένου, εφόσον απαιτηθεί.

~Αίτημα για λήψη προκαταβολής ενίσχυσης, εφόσον υπάρχει το σχετικό δικαίωμα και δικαιολογείται.

~ Συλλογή των απαιτούμενων δικαιολογητικών και νομιμοποιητικών στοιχείων που προβλέπονται στον νόμο και την απόφαση. – Συνεχής έλεγχος των νομίμων παραστατικών

~Παρακολούθηση της διαδικασίας ομαλής εξέλιξης των έργων, των χρηματοροών και εξοφλήσεων του επενδυτικού σχεδίου, έτσι ώστε να  ικανοποιούνται τα οριζόμενα στην σχετική απόφαση υπαγωγής. 

~Προετοιμασία για έλεγχο και σύνταξη αιτήσεων για την διεξαγωγή του ενδιάμεσου και του τελικού ελέγχου. 

~Υποστήριξη των αρμόδιων ελεγκτικών οργάνων κατά την διενέργεια των επιτόπιων ελέγχων.

~Περαιτέρω συνεργασία με τις αρμόδιες Υπηρεσίες, εφόσον απαιτείται και παροχή τεχνικής υποστήριξης στην φάση της εξέτασης των αιτημάτων ελέγχου, καθώς και στην φάση της σύνταξης των εκθέσεων του οργάνου ελέγχου.

Είναι σαφές ότι η ένταξη στον Αναπτυξιακό Νόμο και η αξιοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων που αυτός προσφέρει είναι μια μακροχρόνια διαδικασία που απαιτεί προσοχή και εξειδικευμένες γνώσεις. 

Το Δικηγορικό μας Γραφείο, για περισσότερα από 15 χρόνια εξειδικεύεται στο Εταιρικό και Εμπορικό Δίκαιο. Επικοινωνήστε μαζί μας για να σας συμβουλεύσουμε σχετικά με τα χρηματοδοτικά εργαλεία της επιχείρησής σας.