Skip to content

Αρθρογραφία

Εμπορικά Σήματα Και Πρόληψη Του Κινδύνου Σύγχυσης

Εμπορικά Σήματα

Οι σχετικές με τα Εμπορικά Σήματα διαδικασίες, οι τρόποι και είδη κατοχύρωσης στην Ελλάδα και στην Ε.Ε. είναι πλέον λίγο ως πολύ γνωστά. Σε αυτό έχει συμβάλει η διαδικτυακή παρουσία των επισήμων φορέων όπως του Οργανισμού Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας και του EUIPO που με κατανοητό τρόπο παρουσιάζουν τα ανωτέρω σε όποιον ενδιαφέρεται. Εξάλλου, σχεδόν όλες οι διαδικασίες διεκπεραιώνονται ηλεκτρονικά, καθιστώντας αυτές προσβάσιμες για όλους.

Αυτό που αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία, όμως, στον τομέα της κατοχύρωσης Εμπορικών Σημάτων είναι ο έλεγχος πριν την κατοχύρωση και η πρόληψη του κινδύνου σύγχυσης. Πολύ περισσότερο, μάλιστα, μετά την εφαρμογή του πλαισίου της Κοινής Πρακτικής των εθνικών γραφείων Εμπορικών Σημάτων της Ε.Ε. που ήδη εφαρμόζεται και στη χώρα μας.

Περιεχόμενο και Αξία του Ελέγχου

Με τον όρο “έλεγχο” εννοούμε την έρευνα στις αρμόδιες βάσεις δεδομένων για τυχόν προγενέστερα εμπορικά σήματα, εθνικά, κοινοτικά ή διεθνή, που ενδεχομένως επηρεάζουν ή περιορίζουν τη δυνατότητα για κατάθεση νέου εμπορικού σήματος. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου, χωρίς να έχει προηγηθεί σωστός έλεγχος, το εμπορικό σήμα κατοχυρώθηκε μεν αλλά μετά από Ανακοπή ενώπιον της Διοικητικής Επιτροπής Σημάτων, το σήμα διεγράφη από τους καταλόγους.

Αποκτά δε ιδιαίτερη σημασία διότι τα εθνικά γραφεία Εμπορικών Σημάτων της Ε.Ε. τα τελευταία χρόνια έχουν εντείνει τις προσπάθειές τους να συγκλίνουν σε μια Κοινή Πρακτική σχετικά με το διακριτικό χαρακτήρα των εμπορικών σημάτων. Το ελληνικό γραφείο Εμπορικών Σημάτων εντάχθηκε σε αυτή τη διαδικασία σύγκλισης στις 02.10.2015, εφαρμόζοντας την Κοινή Πρακτική σε αιτήσεις καταχώρησης κατατεθειμένες από εκείνη την ημερομηνία και έπειτα.

Τούτο πρακτικά σημαίνει ότι πλέον η εθνική νομολογία θα διαφοροποιείται ολοένα και περισσότερο σε ότι έχει να κάνει με τα κριτήρια που μέχρι σήμερα εφάρμοζε για την κρίση της περί του κινδύνου σύγχυσης μεταξύ των εμπορικών σημάτων και επομένως στη δυνατότητα κατοχύρωσης.

Τι Είναι Ο Κίνδυνος Σύγχυσης

Κατά πάγια νομολογία, κίνδυνος σύγχυσης υπάρχει όταν ο καταναλωτής ενδέχεται να σχηματίσει την πεποίθηση ότι τα σχετικά προϊόντα ή υπηρεσίες προέρχονται από τη ίδια επιχείρηση ή από συνδεόμενες μεταξύ τους επιχειρήσεις. Αυτό είναι το κριτήριο με βάση το οποίο κρίνεται κάθε φορά ο κίνδυνος σύγχυσης.

Το ερώτημα περί του ποια κριτήρια εφαρμόζονται ή πρέπει να εφαρμόζονται για την αξιολόγηση του κινδύνου σύγχυσης, κρίνεται κάθε φορά κατά περίπτωση ανάλογα με μια σειρά από ποικίλους παράγοντες.

Παραθέτουμε ενδεικτικά κάποια παραδείγματα από την ελληνική και ευρωπαϊκή νομολογία:

CRE-ART vs PRE-ART: Κίνδυνος Σύγχυσης (ΚΣ)

TRADENERGY vs TRACENERGY : ΚΣ 

COSMEGLOW vs COSMESHOW : ΚΣ 

CLAN vs CLAN MACGREGOR : ΚΣ

MASTIHA vs mastiha shop : ΚΣ

MORELUX vs INLUX : ΧΩΡΙΣ ΚΣ 

BUILDGRO vs BUILDFLUX : ΧΩΡΙΣ ΚΣ

DURALUX vs VITALUX : ΧΩΡΙΣ ΚΣ

HOOLIGAN vs OLLY GAN : ΧΩΡΙΣ ΚΣ

ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΣΗ vs ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΣΗ MAG : ΧΩΡΙΣ ΚΣ

U 3– Pharma vs 1 A Pharma : ΧΩΡΙΣ ΚΣ

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα για την κατανόηση της πολυπλοκότητας αλλά και της ανά περίπτωση εξειδίκευσης των κριτηρίων που λαμβάνονται υπόψη για την αξιολόγηση του κινδύνου σύγχυσης των εμπορικών σημάτων, είναι η Απόφαση Τ-99/01 Mystery Drinks / ΓΕΕΑ & Karlsberg Brauerei όπου αποφασίστηκε ότι: “η ηχητική ομοιότητα σημάτων που προορίζονται για να διακρίνουν αλκοολούχα ποτά και μπύρες αρκεί για τη δημιουργία κινδύνου σύγχυσης, λαμβάνοντας ιδίως υπ’ όψη ότι σε πολλές περιπτώσεις η παραγγελία ποτών γίνεται προφορικά, υπό θορυβώδεις συνθήκες” θεωρώντας ότι τα εμπορικά σήματα MIXERY και MYSTERY μπορεί να επιφέρουν σύγχυση στο καταναλωτικό κοινό.

Το Δικηγορικό μας Γραφείο, για περισσότερα από 15 χρόνια εξειδικεύεται στο Εταιρικό και Εμπορικό Δίκαιο. Επικοινωνήστε μαζί μας για σας καθοδηγήσουμε και να σας συμβουλεύσουμε σε κάθε θέμα που αφορά στην κατοχύρωση των εμπορικών σας σημάτων.